Khamis, Mac 19, 2009

BILA KITA DITIMPA MUSIBAH...

Views

Aduhh sakitnya..

Ujian apa ni..Aku tak tahan..

Aduhh laparnya…

Kenapa bencana ini menimpa kami…???

Kenapa asyik aku je ditimpa ujian..??

ALLAH xsayang kat aku ke??

Kenapa ALLAH ambil orang yang aku sayang..

Knp…knp..knp

Inilah manusia…bila ditimpa musibah,sering berkeluh kesah.ini tak kena itu tak kena..menyalahkan ALLAH TAALA..SUBHANALLAH..

Mengapa begitu alpa manusia???

Barangsiapa bersyukur di saat senang tetapi mengeluh bila ditimpa bencana,maka dia adalah orang yang berdusta.Meskipun insan yang mempunyai ilmu yang mantap,otak yang cerdastetapi mengeluh bila di timpa ujian…sesungguhnya tidak berguna lautan ilmu yang dmilikinya..

ALLAH TAALA Telah berfirman dalam hadis qudsi:

"Barangsiapa tidak rela dengan keputusan-KU dan tidak bersyukur pula dengan pemberian-KU,hendaklah dia mencari tuhan selain AKU."

Wahai teman-temanku…dalam kehidupan ini kita pasti akan mengalami pahit perit onak dan cabaran.Dan ketika itulah keimanan kita diuji kerana ALLAH TAALA memberikan ujian itu untuk menguji sejauh mana tahap keimanan dan kesabaran kita.Tetapi,adakah kita menerima ujian tersebut dengan kesabaran atau kita marah dan tidak menerima keputusan ALLAH SWT???

SABAR….

Itulah kunci dalam menempuhi ujian dan cabaran yang kita hadapi.Bukankah SABAR itu indah pada kaca mata islam..ALLAH SWT menyukai orang-orang yang sabar.Sesungguhnya barangsiapa bersabar kerana taat kepada ALLAH SWT,maka pada hari kiamat ALLAH SWT akan memberikan kepada orang yang sentiasa bersabar tiga ratus darjat di syurga.Tiap-tiap darjat itu jarak antara langit dan bumi..MASYAALLAH..

Sesungguhnya ALLAH sangat simpati kepada orang-orang yang sentiasa bersabar:

"Dan orang-orang yang bersabar dalam kesempitan,penderitaan dan dalam peperangan.Mereka itulah orang-orang yang benar(imannya)dan mereka itulah orang yang sebenar-benar takwa."

(al-baqarah:177)

Sesungguhnya TEMANKU,ALLAH SWT akan membalas amal orang yang bersabar dengan memberikan kepada insane yang cekal nilai serta akan memberikan pahala yang tiada terkira..Lebih dari itu,orang yang bersabar amat disayangi oleh ALLAH SWT.Seperti yang ditegaskan oleh ALLAH TAALA:

"DAN ALLAH MENYUKAI ORANG-ORANG YANG BERSABAR."

(ALI IMRAN:146)

WAHAI SAHABAT PERJUANGAN..

Semua balasan dan pahala ini memang diperuntukkan bagi orang-orang yang bersabar menerima ujian dan cubaan sepanjang kehidupan manusia.

Sesungguhnya diriwayatkan dari syuhaib r.a,bawa rasulullah:

"Perihal orang mu'min itu memang mengkagumkan .Sesungguhnya segala urusannya itu baik.Jika dia mengalami kesenangan,dia bersyukur.Jika dia ditimpa kesusahan,dia bersabar,Maka baginya pun kebaikan."

Ketahuilah,sesungguhnya ALLAH SWT menguji kita sesuai dengan kadar keimanan kita.Jika kuat iman kita,maka akan diperberatkan ujian itu.sedangkan jika keimanan kita lemah,ALLAH SWT akan memperingankan

ujian tersebut.

'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya'

(Al-Baqarah:284)


SESUNGGUHNYA ALLAH SWT MAHA PENGASIH LAGI PENYAYANG…

Kadang-kadang pernah kita terfikir..mngapa kehidupan seorang mu'min tidak dibuat dalam baik-baik sahaja..

Sesungguhnya ALLAH SWT hendak seorang mu'min itu membersihkan noda dosa dan kemaksiatan..namun dia tidak mampu membersihkannya..lantas ALLAH SWT memberikan ujian untuk hamba tersebutnya membersihkannya.

Sabda RASULULLAH S.A.W:

"Tiada seorang muslim yang ditimpa sesuatu yang menyakitkan berupa sakit atau lainnya,melainkan kerana ALLAH SWT akan menghapuskan keburukan keburukannya ,sebagaimana pohon-pohon mengugurkan daunnya."

Maka jadikanlah ALLAH SWT sebagai tempat mengadu dan mengeluh.Sesungguhnya ALLAH SWT lah ZAT YANG MAHA MULIA untuk diminta dan dekat untuk di panggil.

Akhirnya marilah kita memperbaharui iman kita dengan mengucapkan DUA KALIMAH SYAHADAH..Bersabarlah dalam menghadapi onak dan duri kehidupan serta terimalah segala qada dan qadar dengan hati yang ikhlas,tawaduk..

Sesungguhnya yang baik itu dari ALLAH TAALA dan yang lemah serta buruk itu dari insan yang kerdil-hamba allah-


☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

0 ulasan:

 
COPYRIGHT@Segala Yang Tercatat Di Atas Semua Hak milik Atin Jieha Pemilik SKH