Rabu, Mac 17, 2010

Di MeDaN iNi~~

Views



كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ
“Kamu adalah umat terbaik dikeluarkan kepada manusia , kamu menyuruh melakukan perkara ma’ruf dan kamu menegah daripada kemungkaran dan kamu beriman dengan Allah” – Al-Imran:10.


Kita manusia memang sentiasa mempunyai naluri untuk berubah ke arah kebaikan. Jadi, kenapa perlu menunggu ’seru’ itu datang pada kita? Cubalah berusaha ke arah itu sedikit demi sedikit…”

..Maka berakhirlah program Bulan Biah Solehah anjuran Biro Bimbingan Dan Rohani yang setelah beberapa minggu dijalankan..kini bakal memasuki fatrah imtihan buat warga Mu'tah sekalian..:) Selamat bermujahadah..

HambaNya selamanya,,tidak bermusim bahkn sentiasa,
Bi'ah solihah jadikan 'pakaian' utama,
Persediaan penting utk daie brgelar mahasiswa,
...Kerana dirimu begitu berharga...
Bulan Biah solehah..~~ suatu medan wasilah untuk kita melakukan perubahan diri yang mana jika dahulunya kita jarang solat berjemaah,kini berlumba-lumba untuk menjadi imam bila berjemaah dengan teman-teman kita dirumah.Jika dahulunya kita atau lebih berpihak kepada golongan muslimin jarang hendak ke masjid,tapi sekarang 5 waktu solat sentiasa menghadirkan diri untuk menunaikan solat berjemaah di masjid.Sesungguhnya hakikat memelihara sembahyang lima waktu itu akan membetulkan semua urusan manusia,dan tidak sempurna perkara tersebut melainkan dengan sembahyang berjemaah di masjid.sesiapa yang bersembahyang lima waktu di masjid di masjid,nescaya luruslah sembahyangnya,luruslah pula ibadatnya dan tersusunlah mujahadahnya dalam berzikir,membaca al-quran dan juga penerimaan kepada ALLAH.. Dan seterusnya, jika dahulunya pula ,susah sangat nak senyum,tapi dengan kempen "senyum itu sedekah,beri salam itu sunnah",maka hari-harilah senyuman di wajahnya meleret-leret sehabis boleh..^_^ Semua..segalanya bermula dari kita..untuk melakukan perubahan...

Di kesempatan ini,ana selaku wakil pelaksana Bulan Biah solehah ingin mengucapkan berjuta-juta terima kasih dan penghargaan buat Team Biah Solehah kerana sudi menyumbangkan tenaga dan bertungkus lumus menjayakan program anjuran Biro Bimbingan dan Rohani ini.Ingatlah,setiap amanah yang ditaklifkan jika dilakukan dengan niat ikhlas dan penuh bertanggungjawab...insya-ALLAH..pasti ada ganjaran dari-NYA atas perjuangan anda mensyiarkan dakwah dijalan-NYA.~kERANA Dirimu Begitu bErharga~

Amanah~~ dalam hadith yang telah diriwayatkan oleh imam ahmad menyebut:
"Tidak ada keimanan bagi sesiapa yang tidak ada amanah dan tidak agama bagi sesiapa yang tidak memelihara janji-NYA."'



-- kenangan --

Sebenarnya..di medan inilah pelbagai perkara dapat ana pelajari.. yang mana telah mengajar ana erti segala pengalaman dan kehidupan.Tidak mudah untuk kita melunaskan amanah jika dalam diri kita tiadanya sifat ingin berkorban,keikhlasan,kesungguhan dan ketulusan..terharu apabila melihat para team biah solehah yang sanggup berganding bahu menyelesaikan amanah mereka..Di situlah ana dapat melihat "Ukhuwah Fillah" yang terbina atas dasar rasa kasih sayang,semangat kekitaan yang mana tiada siapa yang mampu merobohkan ikatan yang terpatri atas satu fikrah AQIDAH yang jitu.

الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ، يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا

“Seorang Mukmin terhadap mukmin yang lainnya seperti bangunan, saling memperkukuh sebahagiannya dengan sebahagian lainnya”. (Muttafaq alaih).

Imam Hasan Al-Banna berkata:

وأريد بالأخوة: أن ترتبط القلوبُ والأرواحُ برباط العقيدة، والعقيدة أوثق الروابطِ وأغلاها، والأخوَّة أخت الإيمان، والتفرُّقُ أخو الكفر، وأول القوة قوة الوحدة، ولا وِحْدَةَ بغير حب، وأقل الحب سلامة الصدر، وأعلاه مرتبة الإيثار

“Yang sangat maksud dengan ukhuwah adalah: mengikatnya hati-hati dan jiwa-jiwa ini dengan ikatan aqidah, dan aqidah merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling mahal harganya, dan ukhuwah adalah saudara keimanan, sementara perpecahan adalah teman dari kekufuran, kekuatan yang utama adalah persatuan dan tidak ada persatuan tanpa cinta, dan cinta paling rendah adalah lapang dada, sementara yang paling tinggi adalah itsar.


Budaya nasihat dan tegur menegur..bukankah itu satu tanggungjawab kita bersama?? mengapa perlu kita sebagai agen pengubah ummah masa hadapan berpeluk tubuh sekadar menilai dengan seulas bibir dan memandang dengan pandangan yang sinis..?? perlukah kita sebagai khalifah di bumi ini menjadi "AKU TIDAK PEDULISME" ??Tidak!! tidak sama sekali..

Tegur bukan kerna benci

Nasihat bukan kerna tidak sayang..

Malah tegur dan nasihat lah membuktikan betapa sayangnya kita pada saudara seakidah kita...sayangkan sesama sahabat kita yang mana haruslah kita membawanya ke arah kebaikan.

إذا تغيَّر أخوك وحال عما كان عليه فلا تَدَعْه لأجل ذلك؛ فإن أخاك يَعْوَجُّ مرةً ويستقيم أخرى

“Jika saudara Anda berubah dan bertingkah dari apa dalam dirinya maka janganlah ditinggal karena hal tersebut; karena boleh jadi saudara Anda bengkok (salah) pada suatu saat namun lurus kembali pada saat yang lain”.

“Kerana Apa Kita Menyeru Manusia?”

karena ‘tidak ada kemenangan kecuali dari sisi-Nya’

"Suaramu Kian lantang

Jeritanmu memecahkan kesunyian
ditengah-tengah keramaian dan kenistaan dunia

Setiap hembusan katamu adalah nasihat
Kepada orang-orang yang Fasiq
Setiap hembusan nafasmu
adalah hembusan nafas mujahid
Setiap titis darahmu
adalah darah-darah pejuang Khilafah
Yang Sentiasa Mulia dijalan Allah"

Umat manusia sejak dari dulu lagi sudah dibebankan dengan pelbagai tanggungjawab. Tanggungjawab pada diri sendiri, agama, keluarga dan masyarakat sekeliling. Mahu tidak mahu, kita harus melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab ini. Perlaksanaan tanggungjawab ini adalah menjadi kewajipan bagi kita di dunia ini kerana di akhirat nanti kita pula bertanggungjawab di depan Allah akan perbuatan-perbuatan yang telah kita lakukan sepanjang hayat kita semasa di dunia. Maka apakah agaknya jawapan yang hendak kita berikan jika sekarang ini kita masih leka dengan buaian dunia serta isinya?

Hasil yang dapat ana simpulkan disini ialah..ku berseru,"Ayuhlah kita membina diri menjadi Murobbi".Sesungguhnya Dakwah adalah kewajiban asasi bagi setiap muslim yang harus sentiasa ditegakkan syi’arnya, dimantapkan keberadaannya, dan ditata gerak kelembagaannya. Aktualisasi dakwah bagi setiap muslim akan menentukan identitas dan kualitas keislaman seseorang. Manusia yang mempunyai keberpihakan tinggi kepada nilai-nilai Illahiyah, kepekaan sosial terhadap permasalahan ummat, dan kemampuan profesional dalam bidang yang ditekuninya. pemimpin seperti inilah yang akan membawa kearah masyarakat tauhid, adil makmur, sejahtera dalam limpahan ampunan danRedho Allah Taala...
Dan janganlah sama sekali kita menjadi FITNAH KEPADA ISLAM!

~Bulan Biah Solehah Wasilah kearah perubahan~bukan kepada buruk ..namun ke arah yang membawa kita Cinta pada-NYA hingga ke syurga..

Buat teman ~Kerana dirimu begitu berharga..

ALLAH Sahabat Paling Setia Menunggu Kita
Sahabat sejati bersedia memberikan waktu berharganya untuk menunggu kita.

ALLAH Selalu Ada di Samping Kita, Walau Semua Orang Meninggalkan Kita
Sahabat sejati ada pada saat semua orang meninggalkan kita.

ALLAH Tidak Pernah Bosan Mendengarkan Cerita Kita
Sahabat sejati menjadi telinga yang paling sempurna bagi mulut kita.

ALLAH Punya Solusi Terbaik Bagi Masalah Kita
Sahabat sejati memberikan solusi bagi masalah yang tidak bisa kita pecahkan sendiri.

ALLAH Membuat Hati Kita Tenang
Sahabat sejati memancarkan ketenangan bagi kegalauan hati kita.

ALLAH Memberikan Kita Segalanya
Sahabat sejati memberi yang terbaik dari apa yang dia miliki.

ALLAH Selalu Menegur Kesalahan Kita
Sahabat sejati akan merasa berdosa ketika dia tidak menegur kesalahan kita.

ALLAH tidak Pernah Bocor Rahsia Kira
Sahabat kita menutup rapat mulutnya walau semua orang mengancam membunuhnya.

ALLAH Tidak Pernah Menertawakan Penderitaan Kita
Sahabat sejati menangis dan tertawa bersama kita walau dia telah terluka tanpa kita sadari.

ALLAH Mendengar Doa-doa Kita
Sahabat sejati berusaha untuk memberikan apa yang kita inginkan.

ALLAH Membolehkan Kita Menangis
Sahabat sejati mengusap air mata kita dan menukarnya dengan senyuman membahagiakan.

ALLAH Akan Mengganti Segala yang Hilang dalam Hidup Kita
Sahabat sejati membantu mencarikan apa yang sesungguhnya hilang dari diri kita dan menggantinya dengan sesuatu yang lebih baik.

ALLAH Tidak Pernah Berhenti Mencintai Kita
Sahabat sejati tidak pernah berhenti mencintai kita walau kita telah lupa kepadanya.

ALLAH Menyempurnakan Diri Kita
Sahabat sejati tidak peduli apa pun dan siapa pun diri kita, yang kita dipedulikannya hanya bagaimana cara menjaga kasih sayangnya untuk kita.

ALLAH Memberi Kesempatan kepada Kia untuk Melakukan Perubahan
Sahabat sejati memberikan alasan kenapa kita harus berubah dan membantu kita mencapai perubahan yang lebih baik.

ALLAH Senantiasa Memaafkan Kesalahan Kita
Sahabat sejati tetap berada di samping kita ketika melakukan kesalahan.

ALLAH Memberi Kesempatan Kita untuk Merasakan Indahnya Hidup
Sahabat sejati adalah mereka yang tidak pernah mengatakan sesuatu yang indah, tapi melakukan sesuatu yang membuat kita merasa begitu beharga.

ALLAH Tidak material
Sahabat sejati membayarkan apa yang tidak bisa kita bayar.

ALLAH Memilihkan Ibu yang Baik untuk Kita
Sahabat sejati adalah orang yang mencintai kita dengan tulus dan mau menerima kita apa adanya.

ALLAH Tidak Pernah Ingkar Janji
Sehabat sejati berusaha menepati janji yang diucapkan ketika kita lupa dengan janjinya.

ALLAH Bersedia Memberi Tanpa Meminta Balasan
Sahabat sejati memberi tanpa mengharapkan apa pun sebagai imbalan.

ALLAH Selalu Mengatakan Kebenaran
Sahabat sejati mengatakan kebenaran tentang diri kita untuk kebaikan.

ALLAH Mengajari Kita Banyak Hal yang Tidak Diketahui Orang Lain
Sahabat sejati adalah mereka yang bersedia membantu ketika kita jatuh.

ALLAH Ada Setiap Kita Butuhkan
Sahabat sejati memberikan air saat kita dahaga.

ALLAH Bodyguard Paling Hebat untuk Melindungi Kita
Sahabt sejati menjadi pelindung ketika musuh-musuh menyerang kita.

ALLAH Memberi Ujian yang Sesuai dengan Kemampuan Kita
Sahabat sejati membantu mengatasi segala rintangan yang kita dapatkan.

ALLAH Mahaguru yang Terpuji Tanpa Cela
Sahabat sejati bijaksana dalam bersikap bukan berkata-kata.

ALLAH Membuat Hidup Kita Sempurna
Sahabat sejati dan kita telah menjadi ’puzzle’ yang saling melengkapi satu sama lain sehingga membentuk sebuah gambar kehidupan yang sempurna.

ALLAH tidak Pernah Pilih Kasih
Sahabat sejati terlihat ketika dia tidak pernah mengendurkan perhatiannya kepada kita meskipun banyak orang juga yang memperhatikan dirinya.

ALLAH Paling Asyik untuk Dijadikan Sahabat di Dunia dan di Akhirat
Sahabat sejati sering mengingatkan bahwa kehidupan di akhirat lebih baik dan lebih kekal dibandingkan kehidupan di dunia.



لا تَقْطَعْ أَخَاك وَلا تَهْجُرْهُ عِنْدَ الذَّنْبِ، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُهُ الْيَوْمَ وَيَتْرُكُهُ غَدًا

“Janganlah engkau memutus hubungan saudara atau meninggalkannya di sisi serigala, karena boleh jadi suatu kali dirinya salah namun esoknya dapat ditinggalkan”

Akhir kalam..secebis renungan dari ana :
Jadilah Permata yang bersinar dicelahan kaca..yang begitu berharga ..yang menjadi inspirasi mujahadah agama..WEHDAH UMMAH!!
~Atin Jieha~

☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

0 ulasan:

 
COPYRIGHT@Segala Yang Tercatat Di Atas Semua Hak milik Atin Jieha Pemilik SKH