Khamis, Februari 07, 2013

:: Peminjam Busur ::

Views


Sayapnya dihayun lembut, kanan kiri..kanan kiri.
Matanya tidak sudah-sudah berkelip.

Sebatang buluh tirus panjang,
Busur bersama anak panah.

Ada sekeping Nota terselit dicelahan.
Terlipat kemas dan Rapi. Tertulis namanya 'Nur'.

" Dari CAHAYA di atas cahaya, Buat kerlipan cahaya yang bersinar di sana "

Indah, Terlalu indah tulisannya.
Sekali lagi matanya terkelip 3, 4 kali.

" Ada buluh, ada Busur. Saat ini engkau dipinjamkan dari RABBmu antara dua benda itu. Pilih satu, cari faedahnya. Ini amanat, dan engkau pasti tahu apa yang jelas perintah-NYA untukmu. "

Digarunya kepala yang tidak gatal.Jilbab labuhnya diperbetul kemas. Sayapnya menghayun membawa tubuh halusnya ke sana ke mari. Sekejap pada buluh tirus itu, sekejap lagi mengorak tubuh pada busur tersebut. 

" Mana satu pilihan yang tepat? " Dia terduduk sebentar. Dipejamkan mata, mohon diatur minda untuk menyusun cara terbaik.
" Istikhoroh ! Allah... Bagaimana boleh melupai kaedah yang paling tepat dan mudah untuk mencari jalan pulang dan pilihan dengan memohon jawapan daripada TUHAN. ? "
Gumamnya sendirian.
Mengambil langkah bersegera, sosok tubuh itu bergerak ke persisiran tasik taman tersebut. Niatnya ingin mengerjakan solat sunat istikhorah bagi memudahkan perilakunya yang mengharapkan pergantungan pada Rabb-Nya. Anggota sebahagian tubuhnya dibasahi air wudhuk , setiap kali basahan..bibirnya menuturkan doa-doa kepada TUHAN. 
Dan bila usai, kakinya mengorak ke sudut taman yang lapang itu, rerumputan dijadikan sejadah. Seketika, dia menarik nafas lalu hembus. Didirikan solat dengan serendah-rendah hatinya sebagai hamba. Yang tidak berdaya tanpa-NYA. 


“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi. "

-------------------

Alhamdulillah, 
Tangannya memegang sang busur. Berbekal beberapa anak panah. 
Akhirnya dia mengetahui siratan yang tersembunyi pada dua perkara tersebut.
Sama ada si Buluh dan Busur.

Hidupnya sebenar yang hakiki kini menggarap gelaran si pemikat bunga-bunga tunas yang baru ingin memekar, dan kepada anak-anak kumbang yang baru dilahirkan ke dunia bagi menghirup suasana berTUHAN  kepada RABBI Jalil.

Kerna apa dipilih busur, bukan buluh?
Bahasawanya Tugasnya kini ingin memanah hati-hati 'MEREKA'. agar mampu membuatkan mereka jatuh cinta untuk bersama mengenal dunyya wal akhirah.
Moga anak panah 'cinta' yang ditusuk tepat ke hati-hati itu menyedarkan tentang kepentingan ilmu dalam menyebarkan islam ke serata DUNIA. Biar membesar dan berkembangan mereka nanti, menjadi Bunga aspirasi dan kumbang yang memberi faedah kepada alam seisi DUNIA. :) 

Dia sang peminjam busur, tidak akan menyakiti mereka dengan buluh tirus itu. Kaedah yang tepat , memanah dengan kasih sayang .. cinta dan agama. Bukan dengan sentuhan buluh yang menyakitkan lagi. 

Biar Tunas itu tumbuh dengan kelopak kasih sejati, Bertangkaikan pedang Rabbani, Berdaun Jihad Fisabilillah, berbau Harum darah mujahidah.
Dan biar kumbang itu ditarbiah bukan untuk sekadar meneguk madu pada bunga, tapi bersifat menyebarkan 'salam' pada Dunia. Menghias disetiap serata ceruk .

Setiap Harfu Hija'iyah, alif..ba..ta
Setiap abjad A,B,C..
Segalanya perlu disusun kembali. Perancangan Memanah hati. 

" Pinjam Busur Rabbi,
Berikan ilham untuk memikat jiwa tunas-tunas yang ENGKAU ciptakan untukku Tarbiah setiap hari bagi mengecapi nikmat islam dalam diri. "

----
Bidadari 'NUR' beransur pergi. 
Membetuli niat, busur diletakkan disisi. 
Dia kibarkan sayap halusinasi itu, dengan  ASMA RAHMAN,RAHIM.. membawa misi yang dinobatkan sebagai amanah yang bakal menjadi ganjaran di syurga nanti! 

Biiznillah !! 
AllahuRabbi... 


- With Love -
AtinJieha 
00:10 A.M
08022013



















☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

1 ulasan:

cimon berkata...

Istikharah utk gerak hati dr Allah Taala. (^_^)

 
COPYRIGHT@Segala Yang Tercatat Di Atas Semua Hak milik Atin Jieha Pemilik SKH