Khamis, Januari 14, 2010

♥♥ - - Warkah Cinta - - ♥♥ Muslimah

Views


♥♥ - - Warkah Cinta - - ♥♥

Tatkala senja melabuhkan tirainya, malam yang menjengah terasa dingin dan sekelilingku menjadi hening, sebening hati dan perasaan kasihku buatmu teman. Biarpun kita kini berjauhan, ingatan ku padamu tetap utuh setiap waktu. Dan kini, kulakarkan sebuah coretan khas buatmu teman.. sebagai pengubat rindu malahan buat menjadi tatapan..hanya untukmu…..bukan untuk yang lain…

--Secebis Ingatan --

Teman….
Aku masih teringat tatkala bertandang menemui ratu hatimu <>..ibumu petah berbicara mengenai dirimu..perihal dan kisah kasih tentangmu..
Saat itu engkau masih kecil seumur bayi yang baru dilahirkan..
Engkau belum mampu berbuat apa sahaja, sehingga untuk menarik perhatian, engkau merengek menangis disepertiga malam membangunkan keluargamu..

Lantas,masa pantas berlalu.. engkau terus membesar menjadi puteri kecil yang selalu bermanja di pangkuan ibumu. Dan waktu terus berjalan…..sehingga kini engkau telah menginjak remaja. Engkau menjadi semakin membesar, pintar, dan makin banyak pengalaman hidup yang telah engkau tempuhi. Allahuakbar…terasa rindu pula pada ibuku…mungkin aku pun seperti itu saat masih kecil..apa khabar ibuku diMalaysia??...

Teman….
Saat ini, aku sedang mengimbau kembali saat kenangan bersamamu.Memori yang ku semat dalam hati meresap dalam jiwa..masih ingatkah dikau,aku sering bertandang ke rumah mu..saat itu hanya kau sahabat yang paling akrab denganku.. kita sering berkumpul di kamarmu untuk bercerita banyak hal..tentang kehidupan tentang pengalaman kisah cinta dan kasih .. Aku masih ingat detik-detik kita bersenda tawa, dan Hmmm……CERMIN dikamarmu itu …aku masih teringat..yang selalu kau sebut sebagai cermin paling indah… Engkau memang sudah lama memilikinya, dan aku yakin engkau pasti makin suka, karena setiap hari engkau memerlukannya,menatapnya...

Teman…..

Aku teringat sesuatu tentang cermin itu..Sering engkau pamerkan dirimu dihadapan CERMIN itu..Bahkan dibalik kaca jendela, sering….sering sekali aku melihatmu mencerminkan diri..apakah terlihat rapi ataupun tidak. Agar teman-temanmu nanti tidak mengejekmu,mengatakan engkau tidak kemas,mengatakan engkau old fashion..kolot.. begitu selalu katamu.Aku menduga, mungkin kau terkesan dengan segala kata-kata manusia..

Teman yang amat kukasihi.. Jauh di lubuk hati yang paling dalam, ada sesuatu yang ingin kubicarakan denganmu melalui warkah ini. Hanya seketika saja, sekadar sementara. Tidak lama... Engkau masih punya waktu kan teman..??

Kali ini…bukan ku ingin bertanyakan perkhabaranmu atau cerita mengenai kehidupanmu,kisah kasihmu..Bukan..bukan biasa yang sering kita bicarakan. Namun lebih dari itu. Aku ingin kita berbicara khusus mengenai diri kita,kerana aku menyedari bahawa semakin hari kita semakin ditelan dek zaman yang membangun, bukan hanya kedewasaan kita, namun juga peningkatan kematangan pemikiran kita. Kita bukan lagi si anak kecil yang harus disuruh kita begitu dan begini. Kini kita sudah dewasa, sehingga banyak yang harus kita persediakan agar makin matang untuk menentukan sendiri haluan hidup kita nanti.

Wahai Temanku…..

Hari demi hari telah kita lalui.Telah banyak perubahan yang terjadi , kan? Izinkanlah aku untuk bertanya sesuatu padamu…Kalau kau tatapi dirimu di CERMIN indah kamarmu itu, apa yang engkau lihat disana? Apakah seorang puteri atau gadis remaja yang sudah cukup matang mengharungi hidup ataukah yang masih menjalani proses perubahan membentuk diri? Mungkin, engkau akan menjawab kedua-duanya…atau mungkin hanya salah satu jawapan…
Tidak mengapa temanku…Aku mampu memahaminya….

Teman, ketika engkau didepan cermin yang indah itu….
Masih ingatkah dirimu berapa kali sering engkau mencerminkan dirimu?
Dan sedarkah engkau siapa yang muncul di cermin itu?
Ya, memang itu adalah engkau.Engkau Temanku…

Engkau yang dahulunya lahir dari rahim kasih ibundamu.., setelah malaikat meniup roh dan menulis catatan tentangmu ketika engkau masih menjadi janin usia 4 bulan.Dan kini menjadi seorang gadis yang semakin dewasa…

Wahai Teman….

Ketahuilah…Kita semakin meningkat dewasa, dan telah banyak waktu yang kita lalui bersama-sama. Ku mengenali dirimu jauh lebih baik daripada yang lainnya. Begitupula sebaliknya. Ada satu hal yang ingin kutanyakan lagi, “Apakah saat ini engkau telah mengenal dirimu sendiri, wahai temanku tercinta?Bukan sekedar mengiyakan bahawa bayangan dihadapan cermin itu adalah dirimu? ” Jawablah Teman, tak usah engkau malu-malu…mahupun segan..kerna segalanya ini terlalu penting. Ini penting sekali sebagai bekal hidupmu kelak, kerna seperti yang kita sama-sama mengerti, sekarang ini kita sedang dalam proses mendewasakan diri…dan itu adalah keperluan bekalan agar kita tidak tersalah menuju arah..

Teman sayang….. Izinkanlah aku berbicara hati ke hati kepadamu… ♥♥

Ketahuilah oleh dirimu, bahwa aku dan kau sama-sama manusia, dua orang insan yang sering diberi nikmat dan kurnia oleh Allah Taala….kerana memang Allah yang menciptakan diriku dan dirimu… Allah yang memenuhi kehendakku dan kehendakmu, dan Allah pula yang telah mengatur semuanya sehingga kita membesar sebegini. Hanya DIA, Temanku…….
Ditangan-Nyalah diatur segala urusan, termasuk urusan langit, bumi, haiwan, tumbuhan, dan kita para manusia…. Allah Taala yang telah menentukan bahwa kita tercipta sebagai wanita, sebagai muslimah…Dan lihatlah, betapa tingginya Allah memberi kedudukan dan darjat
kepada kita, sehingga didalam kitab suci ALLAH, --Al-Quran--, Allah melakarkan surah khas bernama “An-Nisa” yang ertinya “WANITA”.

Wahai Teman,

Seringkah engkau membaca surah tersebut sebagai renungan dan tatapan ? Ini adalah satu diantara sekian tanda bahwa Allah memuliakan kedudukan wanita. Kelak Insya Allah, dari rahim kita lah akan lahir ummat Islam yang banyak,baitul muslim. sehingga di hari Akhir nanti, Nabi kita, Nabi Muhammad Shollallaahu’alayhi wa sallam akan mengatakah dengan bangga atas jumlah ummat yang banyak. Bahkan, tentang kudrat wanita, RasuluLlah pun bersabda,

“Sesungguhnya dunia adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang solehah”.

Hadits ini disampaikan oleh Imam Muslim, dan memang benar dan shahih bahwa ini perkataan Rasullah S.A.W. Engkau kini menyakini bukan bahawa Allah dan Rasul-Nya amat menjunjung martabat dan kedudukan kita sebagai seorang wanita serta muslimah?

Teman yang amat kusayangi… aku ingin mengajak diriku dan dirimu…Yakinlah dengan seyakin-yakinnya bahawa Allah Taala memilih aku dan kau untuk hadir kedunia ini dengan hikmah penciptaan yang agung ; bukan sembarangan, kerana Allah Maha Kuasa mencipta apapun yang dikehendaki-Nya, sehingga mustahil bagi Allah untuk sembarangan dalam berbuat, karena Dia Maha Mengetahui dan Maha Luas ilmu-Nya.

Sekarang sayang, cubalah dikau renungi… Sampai detik dan saat ini, telah terlalu banyak sekali nikmat Allah yang tercurah kepada kita sedari kita kecil sampai sekarang. Dan itu memang kerana kebaikan Allah semata, bukan dari yang lain. Allah yang berkuasa berbuat kebaikan, Allah member segala nikmat sihat, ketenangan hati, teman sepergaulan yang baik, ini….itu…., tentu amat sangat banyak, sehingga aku tidak mampu melakarkan semuanya untukmu, kerana aku yakin Allah selalu berbuat kebaikan kepada kita semua..

Sungguh temanku tersayang……..tidak banyak wanita-wanita di dunia ini yang boleh dipanggil muslimah. Tengoklah ke negara-negara yang penduduknya tidak mengenal Allah sama sekali, atau mengenal Allah dengan hanya menyebut nama-Nya ketika sedang susah ditimpa bencana mahupun musibah, atau bahkan mereka yang malah menyekutukan Allah dengan memohon bantuan kepada selain Dia. Engkau mengetahui keadaan mereka, bukan?

Semoga Allah melindungi kita supaya tidak termasuk dalam golongan mereka. Amin.

Wahai Teman…..

Marilah bersama-sama mengucapkan syukur AlhamduliLlah atas nikmat ini…karena semakin kita mempelajari nikmat Allah dan meyakini betapa Allah Maha Mengetahui atas jiwa-jiwa ini, kita akan semakin memahami hikmah mengapa aku dan engkau diciptakan, dan mengapa pula kita semua harus beribadah hanya kepada-Nya…..temanku,janganberhenti mengalunkan zikir memuji kebesaran ILAHI.Jangan lekangkan hati kita enkau dan aku dari mengingati-NYA..Kerana Aku tidak mahu kita tergolong dalam golongan orang yang tidak bersyukur yakni “KUFUR NIKMAT “..moga diperjauhkan dari segala itu..amin

Aku mengerti...teman
Sesungguhnya berbahagialah bagi yang memiliki kelembutan hati dan selalu mencuba melembutkan hati kerana ALLAH MAHA Lembut dan mencintai kelembutan...Dan berbahagialah pula kepada orang-orang yang mencintai keindahan kerana ALLAH SWT Maha Indah dan mencintai keindahan.Rasa pula adalah nikmat besar dari ALLAH yang bisa menghidupkan suasana hati dan mengelorakan semangat,meneduhkan jiwa insan.Rasa yang indah rasa yang penuh kelembutan dan rasa yang mampu membuatkan kita merasakan keagungan ALLAH SWT. Engkau rasa tidak apa yang ku rasakan teman..??

Semestinya hanya sememangnya Dia satu-satunya yang berhak untuk disembah. Tiada selain dari-NYA, karena selain Dia hanyalah ciptaan-Nya. Sehingga kita tidak boleh menduakan-Nya dengan apapun atau siapapun. Bagaimana, Temanku ? Engkau mengerti hal ini, kan? Aku berharap demikian, kerana bagiku, tidak ada yang lebih kuharapkan darimu, kecuali kebaikan untukmu di dunia dan akhiratmu kelak. Keana apa? itu kerana aku amat sayang kepadamu…..Aku sayang sekali padamu….

Teman tercinta,..

Tidak ku sedari sudah kulakarkan berbaris-baris surat cintaku ini kepadamu. Insya Allah, apa yang kutulis ini adalah sebuah renungan yang tulus dari hatiku, sebuah nasihat bagiku dan bagimu, agar kita mampu menemukan sebuah bayangan yang sempurna pada cermin indah itu…. kerana suatu hari nanti, kita pasti dan harus lebih dewasa daripada hari ini. Dan sebaiknya memang begitu, seiring usia yang bertambah, kita mejadi lebih mengenal akan diri kita yang sebenarnya dan lebih mengerti hak-hak Allah atas diri kita.

Kuakhiri lakaran dan wasilah ini dengan mengharpkan… Semoga Allah mengurniakan kesempatan kepadaku sehingga bisa lagi kulakarkan warkah untukmu. Dan kuberdoa semoga Allah mengasihi diriku, dirimu, keluarga kita dan kaum muslimin semuanya. Semoga kita selalu mencintai Allah dan Allah pun mencintai kita….Amin.


Temanmu........

♥♥ -- Atin Jieha --♥♥

~Editor ~


☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..
=D

 
COPYRIGHT@Segala Yang Tercatat Di Atas Semua Hak milik Atin Jieha Pemilik SKH