Selasa, November 09, 2010

~ Menumpang teduh di bawah Pohon itu~

Views


--pencinta seni--

--rindu kampung laman Atuk--

~rindu pada mereka~



Melangkah dan terus melangkah...Adakalanya aku terpaksa berlarian pula...mencari
dan kini masih setia mencari...Sesuatu yang amat hatiku ini mengidamkan...adakalanya perjalananku terhenti seketika..tertarik pada suatu pohon yang amat rendang, redup dibawahnya dari gasakan terik mentari..Akarnya timbul melata dari tanah, menggambarkan keteguhan dan kekuatannya mampu bertahan andainya dirempuh angin taufan dan bah banjir..Sedikitpun tidakkan tergugat..Walaupun salah satu dari akarnya telah tercantas namun masih ada akar lain yang gagah menggenggam bumi biar tidak rebah dan tumbang… Menarik alunan cabang ranting - rantingnya mengeluarkan dedaunan pucuk hijau, berselingan bunga-bungaan yang kembang mekar..wangi memikat isi hati dan perasaan..dan buah - buahan yang masak ranum menambah kualiti bagi sebatang pohon...


Sedang adakalanya aku tersedar yang aku tidak layak untuk memetik dan merasainya..Aku hanyalah perantau yang sekadar memiliki waktu yang sementara untuk berteduh dibawahnya..Terkadang sesebuah pohon itu menggugurkan bunganya jatuh anggun melayang di ribaan ku..Buat aku menikmati wangian sementara bagi menenangkan kecelaruan dan kekeliruan emosiku kala itu...Terkadang juga buahnya sentiasa ada saja, walaupun tergugur dari puncak pohon, tetap baik isi rupanya, bila aku lapar mengharap minta diisi ruang kosong perut ( hati ) yang tika itu kesakitan terseksa menahan beban dugaan...


Pohon ini setia membiarkan aku berteduh dibawahnya..Tetapi ada waktu itu aku berasa bahawa sudah tiba masanya untukku bangkit semula, menapak memulakan perjalanan lain pula… Aku tahu..Tidak selamanya patutku hanya duduk berteduh…Aku juga perlu bergerak, mencari laluan hala, biarpun bakal berdepan liku – liku berbatu, gunung – ganang yang bercabang, onak ranjau berduri.. Aku tetap mencuba..tekad azam dan yakin hati.. Aku mahu membina penginapan sendiri..Hala tuju ku yang sebenarnya…Berteduh dari hujan panas angin badai kehidupan….


Tetapi..Aku tidakkan mampu membina penginapan ini sendirian…Kerana aku masih memerlukan teman..Seseorang yang mampu memimpin, membimbing tatih dan langkah kaki ku… Menggenggam erat tanganku agar tidak jatuh tersungkur ke lembah gaung kealpaan…


Buat yang kekeliruan, pohon ditempatku berteduh ini maksudnya adalah sahabat – sahabat istimewa, teman seperjuangan…. Penginapan pula aku konsonankan bagi istilah Cinta sejati..Bermakna..Inilah maksudku..Apa yang masihku cari.. Aku masih mencari……

-- ALLAH itu MAHA MENDENGAR --
Moga DIA perkenankan~~subhanAllah..
09NOVEmBER2010
[ YA ILAHI..Peganglah hati ku YA Rabb]


☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

1 ulasan:

..::بشرى::.. berkata...

ALLAH mahu berbicara denganmu tentang erti kesabaran...:)

ALLAH pasti tidak akan membiarkanmu..PASTI!

 
COPYRIGHT@Segala Yang Tercatat Di Atas Semua Hak milik Atin Jieha Pemilik SKH